Salgsmulighed

<< Klik for at vise indholdsfortegnelse >>

Navigation:  Entiteter >

Salgsmulighed

Hvis du bruger ChannelCRM til at styre dit salg, så er der to væsentlige begreber: Salgsmuligheder og tilbud.

 

Salgsmuligheden er den interne registrering af noget du mener at kunne sælge til et kundeemne.

 

Tilbud hænger altid sammen med en salgsmulighed sådan at forstå at tilbudet er det du viser/sender til kunden.

 

En salgsmulighed kan godt have flere tilbud under sig, fordi du kan komme ud for at skulle lave reviderede tilbud. Kundeemnet ønsker måske en anden sammensætning af produkt og antal - eller du kommer måske ud for at skulle justere prisen.

 

Men der kan kun være ét aktivt tilbud for en salgsmulighed. De andre tilbud vil så være markerede som historik.

 

Selve det at lave et tilbud er nemt når der er en salgsmulighed i forvejen.: Du klikker enten på opret tilbul eller også fletter du bare til et dokument (brev, mail, ...). Resten foregår normalt automatisk.

 

Salgsmuligheder er registreringer af noget du mener at kunne sælge til et emne. En salgsmulighed kan være helt simpel: "Jeg kan sælge for 100.000 kroner til FirmaA". Men den kan også være mere fuldstændig, inklusive varelinier med produkter, priser, rabat osv. En fuldstændig registrering er nødvendig for at kunne lave et tilbud til kundeemnet.

 

Mange starter med at lave en salgsmulighed så simpelt som mulig (kundeemne og beløb) og når man så nærmere har afdækket behovene, skifter man salgsmuligheden til at være fuldstændig med produkter og varelinier.

 

Med salgsmuligheden hører en sandsynlighed. Enten kan du angive denne selv (f.eks. 40% hvis du mener at der er 40% sandsynlighed for at ordren kommer i hus). Eller også lader du en salgsmodel bestemme sandsynligheden ud fra hvor langt du er kommet i salgsforløbet.

 

Her er vist et eksempel på en salgsmulighed: